Necelých šest dní strávil na letošním Dakaru na pozvání Ervína Krajčoviče a týmu Orion Moto Racing Group pětinásobný mistr Evropy v autokrosu Václav Fejfar. Jako bedlivý pozorovatel se seznamoval s prostředím, technikou i s pro něj novou motoristickou disciplínou – dálkovou rally. V Saudské Arábii pobýval od 9. do 14. ledna a tyto dny ho výrazně obohatily a alespoň částečně nastínily problematiku Dakaru. Autokrosový matador totiž pojede Dakar 2021 s buggy CAN AM v kategorii SSV.
Už při cestě do dějiště závodu Tě potkala zvláštní událost.
"Letěli jsme nad územím Iránu, kde probíhaly válečné boje. Nebylo příjemné vidět pod letadlem záblesky vystřelovaných raket."
Ale pak už to byly zážitky vesměs pozitivní.
"Jako motoristický nadšenec Dakar sleduji prostřednictvím televize řadu let, ale realita je úplně jiná. Hned po příjezdu z letiště jsme se přesunuli asi dvě stě kilometrů od Rijádu před cíl jedné z etap. A začaly krásné zážitky v poušti, mezi dunami."
Samozřejmě se nelze nezeptat, koho jsi zde ze známých osobností, které se stále více objevují ve startovní listině, potkal.
"Měl jsem to štěstí, že jsem zde byl i ve volném dni, takže se mi podařilo navštívit prakticky celé závodní pole. Nejvíce času jsem strávil povídáním u českých zástupců – byl jsem vedle týmu Orion MRG u Lopraise, Prokopa, Zapletala, Veselého, kolegů z autokrosu Vaculíka a Šoltyse. Delší dobu se znám s Pepou Macháčkem. Pozdravili jsme se s německým autokrosařem Behringerem. Vnímal jsem hvězdu F1 Alonsa, Sainze, Peterhansela i další. Ale nejsem člověkem, který si dělá selfie, spíš jsem studoval techniku, zajímal se o detaily, které by mi mohly při startu v roce 2021 pomoci."
Jak dále probíhal tvůj pobyt?
"Abych se nechal "vtáhnout" do atmosféry" nespal jsem na hotelu, ale ve stanu v bivaku. A abych byl upřímný, jsem rád, že jsem během pobytu ze "zvířátek" zažil jenom všudypřítomné velbloudy, tedy žádné hady ani štíry... Stravování je přizpůsobeno převážně evropské stravě – rýže, těstoviny, sýry, zelenina, masa méně. A pití, absolutně ze známých důvodů, nealko. Nikdo z účastníků se ani nesnaží něco propašovat, neboť by to znamenalo okamžitou diskvalifikaci."
Byl ses podívat i přímo na měřených úsecích.
"Po dni volna jsme se vydali pomocí zadaných souřadnic v několikačlenné skupině do pouště k dunovišti. Dokonce jsme se trefili, přespali jsme a po východu slunce sledovali všechny účastníky nedaleko "pointu," okolo kterého se otáčeli, na rychlostní zkoušce. Vyzkoušel jsem si i jízdu na dunách se čtyřtunovým džípem. Ale sledovat třeba "palbu" třeba kamazů, nebo špičky motorkářů a osobních aut, to je zážitek."
Měl jsi i krátký čas před odletem na návštěvu hlavního města Saudské Arábie, osmimiliónového Rijádu.
"Jeli jsme sto dvacet kilometrů a stále jsme byli ve městě...Jsou tu jak nádherné historické, tak novodobé stavby. Hodně velký luxus. Měl jsem to štěstí, že jsme se nechali výtahem vyvézt na rozhlednu - mrakodrap ve tvaru otvíráku. Zážitkem byly i motlitby, které tu veřejně všude probíhají několikrát denně."
Kdyby jsi měl shrnout základní poznatky s nimiž jsi z Dakaru odjížděl.
"Přestože závodím více jak čtyřicet let, je to něco neuvěřitelného. Krásný autokrosový terén, zcela jiný, než jsem doposud poznal. Písek úplně jiný, místy hodně záludný, ukrývá kameny. Vítr fouká z různých stran a vytváří nevyzpytatelné duny. Bude hodně důležité udržet emoce. Zní to možná divně, ale "nezávodit", nenechat se vyhecovat, není to sprint v terénu, který zažíváme třeba v autokrosu. Je tady zcela zvláštní komunita závodníků. Každý si váží každého. Vládne tady velká vzájemná úcta. Úplně jiná atmosféra, než na jiných závodech. Před startem mám velký respekt, ale beru to zároveň jako velkou výzvu."
Pavel Vydra
Foto: Fejfar Racing